Tänk att man alltid ska börja leka med sånt som kommer fram vid röjning (minns att jag var likadan som liten).

Vi har dividerat fram och tillbaka hur vi ska lösa rumsekvationen. Som det har varit nu har det känts som att P inte har någonstans att vara, som om att han levde litegrann på undantag i ett hörn av S:s rum. Jag hade planer på att sätta ihop honom med T, eftersom de är närmare varandra i ålder och gör mer lika saker. Sen såg jag en bild hos en tjej på FB som hade satt ihop barnen i ett rum för att ha lekrum i det andra. Så hade vi när barnen var mindre och det var supermysigt. Var dock tveksam till att ha det så nu, speciellt med en tonåring i startgroparna, men han var faktiskt den mest drivande, när förslaget väl kommit upp. Den här veckan är det studiedagar på skolan tisdag och onsdag och alltså två lediga dagar i rad. Bättre tillfälle kommer vi inte att få, insåg jag och planerade in operation storröj. Vi satte igång redan i går morse och kämpade på hela dagen. Det finns en del skräp och onödigheter i vårt hem. Bland annat ett antal tjocktv, som stått ivägen i de äldre barnens rum, utan att användas, samt vår trasig platt-tv. Dessa och en del annat skulle till tippen. Om inget annat skulle hända så skulle i alla fall skräpet ut ur vårt hem. Det var svårare än jag hade trott. Tjocktv-apparater är TUNGA! Som tur var har man starka vänner, som dessutom fortfarande är sommarlediga, så jag ringde G, som ställde upp och hjälpte till. Resten fixade vi själva, jag och barnen. Röj, röj och flytt, flytt. Mycket tunga möbler och en hel del tankearbete, innan vi fick ihop det (en garderob som jag trodde var lös, var väggfast, så den fick stå kvar, vilket innebar lite annorlunda planering än tanken var från början). Ett par gånger under dagen var man bra sugen på att ge upp, men vi kämpade på. T var ett fantastiskt stöd, både med planering, flytt och peppande. Vi lyckades i alla fall få klart ”sovrummet” innan vi gav upp. Då var klockan åtta på kvällen och vi hade inte ätit. T ställde sig och gjorde pannkakssmet och jag stekte pannkakor till fem hungriga ungar (F hade en kompis här). Nu är det bara resten kvar. Jag kommer inte att orka allt idag, jag är fysiskt utmattad, men litegrann i alla fall – så att vi får bort alla bordsspel som står i högar i vardagrummet om inte annat. Resten tänkte jag att jag kan ta nästa tisdag. Det är tur att man har lediga dagar.

Mitt i, när allt ser ut så här, då vill man helst bara ge upp

Men vi nådde målet för dagen – lite senare och mer slut än jag kunnat tro bara…

