När andra pratar röd dag och plötslig ledighet känner jag själv att det är högsäsong och att det var längesedan jag jobbade så mycket. Den här veckan är även de korta dagarna långa och så även den lediga dagen (det vill säga tisdagen). Sen är vi såklart lediga dag, då det som sagt är röd dag. Jag vill inte gnälla, men jag tycker att det känns fel att inte de röda dagarna räknas in i våra timmar, som det gör för alla andra. Nåja, jag har i alla fall njutit av den här dagen mer än jag skulle ha gjort av någon ledig tisdag, så det får väl vara bra nog ändå. Efter flera dagars rent uselt väder (har inte varit så kallt på minst 84 år, enligt tidningarna) hade solen den goda smaken att titta fram igen. Först lite tvekande, men sedan kraftigt och värmande, för ett tag. Vi hann fira nationaldag tillsammans med ett gäng goda vänner och nästan en hel grillmåltid i parken. Inte ens då hade regnet någon riktig chans och blåste snabbt bort igen. Om ni lägger musen över bilderna ser ni bildtexten och kan se lite vad nationaldagsfirandet i vår kommun går ut på. Som synes är det ett utmärkt tillfälle för småföreningar och Kulturskolan att visa upp sig på. Jag tycker att det är ett trevligt firande med allt från uppträdanden på stora scenen till små grupper spelmän som bara samlas lite här och var och håller till synes spontana små spelningar. Där finns historiska vandringar, pröva-på-stationer i allt möjligt, hantverksförsäljning och sist men inte minst, en otroligt vacker miljö att vistas i :

