Har man ingen snö, får man hålla till godo med en strumphög…

I går när jag hämtade S på skolan visade det sig att hon hade varit dålig i magen under dagen, men inte vågat säga det till någon. Inte så bra att hålla sånt hemligt, så vi tog ett prat om vikten att berätta, så att man kan bli hämtad. Hon var ju helt pigg i övrigt, så jag kan förstå att ingen märkte nåt. Behöver ju inte vara någonting som smittar heller, men det vet man ju inte. I dag är det tisdag och min lediga dag och vi hade redan bestämt att den skulle vara ledig. Jag behövde alltså inte ens gå upp och ringa henne sjuk. Hon somnade förövrigt i soffan vid sextiden på kvällen och sov till ungefär åtta på morgonen, antingen berodde tröttheten på att hon var dålig, eller så var hon dålig för att hon var trött efter nyår. Idag har vi som sagt var hållt oss hemma. P fick följa med sin kompis till simhallen i Bro, så det rann STORA tårar på S kinder i morse. Som hon har längtat efter att få åka dit. Vi får väl se till att det blir av snart. När hon hade insett att det inte skulle bli av, släppte det dock snabbt och vi hade en supermysig dag. T gjorde brunch till oss tre, med bacon och äggröra och vi åt framför TV:n. Sen myste vi mest hela dagen. Dvs jag tittade av en del inspelat och S pulade runt med sitt pyssel, under ständigt pratande och sjungande. Vi hade lite ”skola” med hennes pysselböcker med – om hon bara lär sig bokstäverna tror jag det lossnar rejält snart, för hon börjar lite smått fatta det där med ljudande.  T städade sitt rum med lite push från en halvirriterad/arg mamma (man undrar vilka bestar som lever i de högarna av skräp ibland – stök är väl en sak, men när det blandas med apelsinskal och annat matnyttigt blir det rätt obehagligt). Det enda vettiga jag annars har gjort är att tvätta en massa tvättar och ta hand om disken. Känner mig rätt mör efter förra veckan på jobbet. I går var det ju såklart superlugnt, men en dag i soffhörnet med jordens mysigaste 6-åring var helt klart på sin plats. S gjorde en insats och sorterade strumpor. Ett tag höll det dock på att spåra ur total, när hon hellre gjorde änglar i högen. Till slut hade hon dock samlat ihop 50 par (med viss hjälp) och kan lycklig lägga lika många kronor i sin plånbok.
Sen visade hon mig och P hur prinsar och prinsessor gör:

