Nej, jag är INTE avslappnad framför kameran (tror att perspektivet avslöjar fotografen?)

Barnen pratar om ”julkalendern” som ett program på tv, eller möjligtvis som den julkalender vi har på väggen. För mig är julkalendern något helt annat. I år likväl som de senaste åren har jag varit med och försökt gissa i Lottens julkalender. Hur ska man nu förklara tjusningen med den kalendern? Ligger den i klurigheten att lista ut vem ”hemlisbloggaren” i varje lucka är? Ligger den i att försöka visa att man har förstått vem det är, utan att egentligen ha avslöjat någonting? Eller ligger den i att läsa alla andras underbara ordvändningar och klurigheter i svar och osvar? Svaret är ALLT! Tjusningen ligger i alltihop tillsammans och har man inte försökt, kan man nog inte förstå. Man måste nog ha en liten svaghet för det litterära och en ganska stor böjelse för ordvinglingar och associationer. Det är lika kul varje år och det är lika tråkigt att varje år inse att man inte orkar riktigt fullt ut. December har en förmåga att vara full av diverse annat, som avslutningar på barnens aktiviteter och skolor och framförallt vara otroligt späckad jobbmässigt. När man kommer hem från en tolvtimmarsdag i julruschen orkar man varken klura, eller vara speciellt spirituell. Men i Lottens julkalender kan faktiskt vinna, utan att varken ha klurat ut det rätta svaret, eller varit speciellt spirituell, bara man ”hoppar i hatten”. Det gör man genom att lämna en kommentar och DET gjorde jag i alla fall varje dag – och SE sista dagen blev jag dragen ur Lottens plommonstop, tillsammans med en hög andra och vann en hemligsbloggartröja. Jag bär den med stolthet, trots att jag den dagen inte orkade formulera mig värst mycket alls. Nu längtar jag redan till nästa år – för då, DÅ ska jag minsann vara pigg och spirituell varenda kväll!

S kom springande med en teckning ”Titta mamma, vad jag har ritat av”. Inte så illa för en sexåring, som inte ens kan riktigt alla bokstäver (hon ritade av den, när den hängde på en stol, inte när den satt på mig):

