Bild lånad från Disneys svenska hemsida

”Jag vill inte klippa mig, jag vill ha hår som Trassel!” Så har det låtit här hemma ett tag nu. Och jag har såklart svarat det enda raka att ”Trassel är precis vad du har och då gör det ju ont att kamma”. Jag är ju lite så att jag tycker att barnen kan ha de frisyrer de vill, så länge de tvättar och sköter håret. Hår är hår, det växer ut igen och det går att klippa. Alltså har F fått raka sig och T har haft rejält långt i omgångar, till vissa delar av omgivningens fasa. Men nu tyckte jag faktiskt att det var nog med S långa hår. Som tur var slapp jag kliva in och vara auktoritär, för hon föll för argumentet att det var jobbigt att trassla ut det. Ett tag ville hon till och med klippa riktigt kort, men sen ångrade hon sig och det som tur var innan vi var till frisören. Det blev en gyllene medelväg – Man KAN fortfarande göra flätor, om man vill vara Pippi. (Det ser väldig rakt avhugget ut på bilden, men jag tycker inte att man får den känslan nu):

Före                                                                        Efter

Grön var slut

