I dag var planerna att träffa vännen CL på Gröna Lund, men eftersom jag hade nollkoll på jobbdagar när jag tackade ja, så visade det sig såklart vara jobblördag när dagen väl inföll. En jobblördag, när R dessutom inte planerade vara hemma. Jag var optimist och tänkte att jag fixar det ändå, men insåg att det inte skulle fungera, så det blev till att vara hemma efter jobbet i stället och eftersom jag var supertrött efter att ha sovit uselt och trots allt jobbat, kändes det faktiskt helt okej. Än mer okej när vännen CL sms:ade och kom överens om att planera en ny träff snart.

Kvällen idag blev dessutom mycket trevligare än jag någonsin kunnat drömma om. Helt oplanerad och väldigt udda. Lite som mitt liv var långt före barn, familj och ordningsliv. Den där känslan av att man bara ”hamnar” någonstans och det blir bra det med.

Det startade med att jag och S gick för att gratulera farbror B:s fru på 70-årsdagen. Farbror B hade viskat i mitt öra att den stora dagen närmade sig och jag hade förhört honom noga om när de kunde tänkas vara hemma. För den som inte riktigt minns, eller vet, så är farbror B och fru C före detta grannar. Farbror B samlar på randiga kronor (från 2000), jag växlar när jag hittar dem på jobbet och när jag har samlat ihop en hög räknar jag och S dem och går dit och växlar. Då fär S lite godis och får hälla pengarna i farbror B:s skattkista. Nu fyllde alltså farbror B:s fru jämna år och skulle hyllas. Trots de noggranna förhören var det ingen som öppnade. Vi hängde blommorna på dörren och gick. Men så hörde jag något från deras balkong och – SE  där satt de. Fru C hade fått cd-skivor i present och satt där och poppade Tomas Ledin minsann. Klart hon inte hörde. MEN så glad hon blev över rosor och teckning från S. Vi blev bjudna in och fick sitta på balkongen och höra om Dagen. Jag fick ett glas vin och S fick klubba och saft.

När vi gick därifrån blev vi uppropade till faster L och K, som satt på balkongen och njöt goda ostar och vin:

Klart vi gick upp, jag och S. Jag fick ett glas vin (till) och en massa ost och gott. Sen kom grannarna J förbi. Blev en massa prat och skratt och en underbar kväll. S gullade med hunden, såg på TV och lyssnade på spännande vuxenprat om vartannat. Vid tio lämnade vi dem och gick hem. P var på teater med kompisens familj och kom hem vid halv tolv (därför jag sitter uppe än). T kom hem vid halv elva och har redan somnat. Inte en lördag man hade kunnat fundera ut iförväg, men helt fantastiskt trevlig ändå:’

 

