Sveriges damlag slog Australien i fotboll. Det hade jag inte haft en aning om i fall jag inte hade varit gift. Nu vet jag det i alla fall och då var det ju ganska kul, trots allt. Ännu roligare var det att prata med min vän L idag. L, som bor ”down under” sedan många år tillbaka och vad jag vet är minst lika ointresserad av fotboll som jag.
För några år sedan sa hon bestämt att jag fick hennes kvot, när det gäller att befolka världen, för hon skulle rakt inte sätta barn till en värld som denna. Till min stora lycka berättade hon sist vi träffades att hon hade börjat tänka om. I julas fick jag den bästa julklapp man kan tänka sig, i ett telefonsamtal från andra sidan jorden och för en vecka sedan föddes lille J. Min fina vän sitter alltså på andra sidan jorden med en baby, som jag bara kan se på bild. Men hennes lycka och glädje kan jag dela, oavsett avstånd och det var helt underbart att få byta några ord och höra babygny i bakgrunden. Tänk att hon är mamma nu, det är helt fantastiskt!

