Det går lite fort ibland, när den här killen är i farten.

Telefonen ringer. P svarar och går in med luren till T. Efter en liten stund kommer T med luren mot örat: ”P säger att jag inte får gå någonstans?” (Vilket alltså betyder, ”Får jag gå till en kompis”, men mina barn kan inte riktigt prata). ”Jodå, det går bra” säger jag ”Vem ska du till?”  T: ”G” *ser lite förvirrad ut och sen in i luren*: ”Du är G va?” ”Vilken G” undrar jag. T ser fortfarande förvirrad ut och kan inte riktigt svara, men går iväg en stund och pratar och kommer sen tillbaka, utan telefon. Det visar sig ha varit kusin G. T vill bli skjutsad, men jag säger att han får cykla. Sen vill P också med och leka med G:s lillebror N. T har konstaterar att han inte hittar dit, men att kusin G kanske kan cykla och möta honom. Han ringer igen för att fråga om det och om P kan följa med. Det går bra med både och. Jag förmanar dem om vilken sida av cykelvägen man ska hålla sig på och att de ska ta med mobilen. Mobilen är urladdad, så den kan de inte ta med (så ovanligt) och tror jag inte att de kan cykla rätt va? Jag som varit på långpromenad med P på sparkcykel på morgonkvisten är lite tveksam till just den biten, därav förmaningen, men ger mig.
HEPP, så är de iväg. Precis när de hunnit utanför dörren (känns det som), ringer telefonen igen ooch det är kusinernas pappa H, som undrar lite hur vi har det, så där som man gör när man inte har hörts på ett tag. Jag anar såklart att han inte bara ringer för att höra hur det är, utan avbryter med ett ”Om du ville stoppa nåt så får du nog vara snabb för de är redan utanför dörren” ”Ja, OJ” säger H, ”vi hade tänkt att åka och bada och det får ju inte riktigt plats med alla i bilen.” Jag springer till fönstret, men de har redan åkt. Väldigt snabba i vändningarna när något kul ska hända.
Till slut kom vi i alla fall överens om att de får vara där en liten stund, så åker vi och badar allihop sen. Mina kompissugna barn. T så svältfödd att det inte spelade så stor roll vem det var, uppenbarligen. Nu blir det nog bra ändå. Kul att träffa H och kusinerna om inte annat, men det kunde ju lika gärna ha blivit att de fick cykla hem direkt.

